flexibrass-Grundidee
Weniger Oberlippendruck für einen freieren Klang und eine bessere und leichtere Höhe, denn für jeden Blechbläser gilt:
“Die Unterlippe hält – die Oberlippe schwingt”
Warum?
Die anatomischen Voraussetzungen eines jeden Menschen sind eine schwächere Ober- und eine stärkere Unterlippe.
Deutlich sichtbar ist zudem die Schwachstelle des Oberlippenmuskels unter der Nase. (Anatomie der Gesichtsmuskeln unter: www.iatrum.de)
Viele Blechbläser haben eine zu geringe Stabilität der unteren Mundpartie. Bei zunehmender Tonhöhe bewirkt die Beweglichkeit
des Unterkiefers, dass dieser dem steigenden Druck nachgibt und dadurch der Druck auf die Oberlippe unverhältnismäßig zunimmt. Der zunehmende Druck geht zu Lasten der Tonqualität, der Ausdauer und der erreichbaren Höhe. Daher muss die untere Mundpartie gestärkt werden um in der Lage zu sein, Druck von der Oberlippe wegzunehmen damit diese möglichst frei schwingen kann.
Was gagegen gemacht werden kann:
+Flexibrass-Mundstücke verhindern durch die Beweglichkeit des Mundstückkessels einen zu hohen Druck
auf die Oberlippe, und zwingen gleichzeitig die Unterlippe sowie die gesamte untere Mundpartie zu mehr Aktivität.
+ Durch unterschiedliche, flexible Verbindungen zwischen Mundstück-Schaft und -kessel kann der Blechbläser
angepasst an seine physischen Voraussetzungen den für ihn passenden Flexibilitätsgrad wählen.
+ Jedoch: Je weicher desto effektiver!
How to get a stable embouchure with flexi brass-mouthpieces:
Playing with a stable embouchure is in fact much easier than most brass-players, especially trumpet players, believe.
It is all about combining a good tone quality with the right positioning of under jaw and under lip.
To achieve a satisfactorily result in regards to your tone quality, you have to move your lower jaw forward until you get the feeling of a bright and full tone. This allows you to protect your upper lip against too much pressure. Too much pressure on the upper lip affects the airstream, and is poison for a good height and full tone.
Why? – Physically, the upper lip is the swinging part of the embouchure, where the under lip as the stronger part, is able to hold and convey to you the feeling of a strong embouchure.
Using a flexibrass mouthpiece, it is nearly impossible to continue playing with an imbalance in your embouchure: If you put too much pressure on your upper lip, the cup of the flexibrass mouthpiece very slightly moves away from this point. This automatically forces you to increase the activity in your under jaw and under lip.
The unique advantage of flexibrass is that this mouthpiece actually makes you feel which part of your embouchure is the overly debited and which is the less active one.
A flexibrass mouthpiece consists of two parts joint by a plastic connecting piece, available in three different degrees of flexibility (high, middle, low). Additionally, a metal connection piece is also available to allow you to use your flexibrass mouthpiece as a regular, non-flexible mouthpiece.
Recommendations
Starting to use flexibrass to train and improve the stability of your embouchure, allow yourself some introductory time to get accustomed to the feeling of a flexible mouthpiece. We recommend to begin your training with one of the less flexible plastic connection pieces, and use the softest one with the highest degree of flexibility later on.
Also, it is helpful to choose and play exercises without a big range to avoid the temptation of moving your instrument up and down.
“flexitüden” is an ideal music book to start using a flexibrass-mouthpiece.
Nine simple technical etudes help you to get familiar with the benefits of this innovative mouthpiece.